Jelenlegi hely

Archív - Pápai Katalin - logopédus

A Fehérvárimami "Szakember válaszol" rovatának archivumában az alábbiaknak Pápai Katalin logopédushoz érkezett kérdéseket és az azokra adott válaszokat olvashatod.

Ha kérdésed van, itt felteheted >>

"r" hang ejtése

Kedves Szilvia!

Valóban szakember segítsége szükséges, de nehéz távlatokban tanácsot adni. A gyermekkel szomatikusan minden rendeben? Gondolok itt például a lenőtt nyelvfékre. Véleményem szerint, ha ismét Magyarországon járnak, keressék fel a logopédusukat. Mivel a kislány is "érett", nőtt tavaly óta, biztos vagyok benne, hogy a megfelelő szakmai tanácsokkal, gyakorlatokkal, feladatlapokkal el fogja Önöket látni. Addig is sokat, rengeteget csettintsen a gyermek a nyelvével (lovacskázás), akár napi százat!!

Tisztelettel: Pápai Katalin

 

 Kedves Pápai

 Kedves Pápai Katalin!

Márciusban lesz 6 éves a kislányom. Az r hang ejtéssel van gond, j hangot ejt helyette. Angliában élünk,évente hazajárunk látogatòba. Amikor nyáron otthon voltunk elvittem logopédushoz. A hölgy mondta,hogy a problémával foglalkozni kell és szakember szükséges hozzá. Azt a tanácsot adta a hölgy,h angol oldalon az iskolaba,az ezzel foglalkozò szakemberrel beszéljünk. Mivel az angol kiejtésben más az r hang mint a magyarban sok értelmét nem làttam,de beszéltünk az itteni szakemberrel. Nem erti a problémát és nem érti,hogy mi a célunk. Tudna nekem tanácsot adni,hogy ebben a helyzetben mit tehetnénk? Mi valòban nem tudunk neki gyakorlatokkal segíteni? 

Válaszát előre is köszönöm!

Szilvia

 

Foglalkozás válasz

Kedves Dóri!
Kérem, hogy a megjelölt telefonszámon egyeztessünk.
Tisztelettel:
Pápai Katalin

 

foglalkozás

Kedves Pápai Katalin!
Kisfiamat a fehérvári Szakértői Bizottság sajátos nevelési igényű gyermekké nyilvánitotta ASZ diagnózissal, szeretném tudni, hogy a spektrumon hol helyezkedik el.Januárban lesz négy éves, beszédfejlődése megkésett de az utóbbi hónapokban sokat fejlődött.
Óvodába jár szeptember óta.Logopédust illetve fejlesztő pedagógust keresek mellé a fejlődését segíteni.
Ön mikor és hol rendel hétköznap délutánonként?
Köszönettel:
Dóri

 

Gyermekem

Kedves Szipor!
A 3,5 éves gyermeknek még nincsen idői orientációs belátása a tegnap-holnap elllentétpárra vonatkozóan, vagy nagyon ritka. A többi ellentétpár helytelen használata lehet a kétnyelvűség következménye - nem tudom mi a másik nyelv-, de lehet egy beszédészlelés - megértés nehézség, zavar következménye is. Ebben az esetben mélyrehatóbb vizsgálatokra van szükség, amely  függ a gyermek kooperációs készségétől. Véleményem szerint konzekvensen javítgassák a kicsit azon a nyelven, amelyen téveszt, majd ha nem látnak változást egy év múlva, akkor keressenek fel egy szakembert.
Tisztelettel:
Pápai Katalin

 

Tisztelt Katalin! Gyermekem

Tisztelt Katalin!
Gyermekem kétnyelvű családban fejlődik, 3,5 éves. Nagyon okos, tisztán beszél, nem bösze, szépen teszi egységgé az összetett mondatokat is, de megfigyeltem, hogy notorius összekeveri (csak a magyarban) a tegnap-holnap, jönni-menni (ritkábban) stb. ellentétes szópárokat. Azt szeretném kérdezni, hogy ez életkori sajátosság-e vagy a kétnyelvűségnek tudható-e be, kinövi-e, vagy esetleg szakeberhez kell vele fordulni?
Válaszát előre is köszönöm. 
Tisztelettel: Szipor

 

Kedves "Amidala"! Úgy

Kedves "Amidala"!

Úgy gondolom, hogy érdemes lenne első körön egy pszichológust felkeresnie, elindulnia egy pszichoterápiai útvonalon. Mellette logopédiai, pontosabban beszédtechnikai gyakorlatokra is szüksége lehet, amelyek a valószínűsíthető balbutiest kezelnék, illetve megtanulná Ön kezelni.

Tisztelettel: Pápai Katalin

 

Kedves Katalin! Szeretném

Kedves Katalin!

Szeretném megkérdezni, hogy milyenfajta beszédhibám van, illetve, hogyan lehet kezelni. Talán egyfajta dadogás. Van úgy, hogy nem tudok kimondani egyes szavakat, de nincs szótagismétlés, hanem a szavak elkezdése nem megy, csak pár másodperc után, ha nagyon erősen próbálkozom. Általában előre tudom, hogy nem fogom tudni kimondani, amit szeretnék. Van pár nehéz hang, amiket következetesen nehezen tudok kiejteni, de kizárólag szó elején. Ha izgulok, akkor ez a probléma felerősödik, de olykor teljesen folyékonyan beszélek. Gyanítom, hogy pszichológiai a probléma (ezért nem tudom jó helyen kérdezem-e ezt meg), de szinte pontosan tudom, hogy mikor kezdődött (egy nehezebb időszakomban, amikor nehezen tudtam beilleszkedni egy új társaságba, az ismerkedéssel mindig is voltak gondjaim, zárkózott, visszahúzódó vagyok) de ez már vagy 5-6 éve volt, és azóta a helyzet megváltozott és már jól érzem magam, de a beszédhibám megmaradt.
Válaszát előre is köszönöm!

 

Kevés beszéd - válasz

Kedves Barbara!

A lehető legjobb megoldás a közösségbe adás! A gyermek egy olyan pszicho- szociális ingerkörnyezetbe kerül, ahol a gyermek-gyermek , felnőtt - gyermek interakció, illetve szociális utánzás várhatóan elősegíti a beszédindulást. A másik kérdéskörre a válaszom, hogy lehet otthon kétnyelvűvé nevelni a gyermeket, de ha mód van rá, akkor Ön csak magyarul, a férje pedig csak németül beszéljen a kicsivel. (Vagy fordítva)
A logopédus nyilván azért "csak játszik" a gyermekkel, mert három éves. A beszédindító terápia ebben az életkorban igen játékos, mivel a figyelmi funkció, tartós figyelem igen rövid ideig leköthető, mindössze pár percig. Amennyiben egy év aktív (minimum heti két-háromszor) logopédiai terápia után sincs előrelépés, négy évesen érdemes lenne egy gyermekneurológust felkeresniük!

Tisztelettel!

Pápai Katalin

 

Kevès beszèd

 jò napot!
fiam 3 èves lett szeptemberben a beszedje kb 
màsfèl èves szinten van.Hallasa jo psichològus szerint
is minden rendben van.Irorszàgban született 1 èves koràban
àtköltöztünk Svajcba. Otthon magyart hasznàljuk, nèmet is mindennapos
neki de mivel a sogoraim egyik szlovak masik angol ezèrt azok a nyelvek is jelen
vannak az èletèben.Kèrdèsem az lenne, hogy mivel tudnàm fejleszteni a
beszèlökèjèt?vannak valami fèle gyakorlatok? jàr hozzà logopèdus, de mivel 
nem beszèl nèmetül ezèrt jobban csak jàtszik vele. Ès Ön szerint jo ötlet lenne
beadni oviba? ez heti 2szer 3 òra lenne.
vàlaszàt elöre is köszönöm 
Barbara

 

Artikulációs probléma

Kedves Krisztina!

Bár speciálisnak írja a problémájukat, 5 éves korig - kivéve megkésett beszédfejlődés- élettani beszédhibáról beszélünk. Az idegrendszer struktúrája, érési folyamatok miatt  szoktuk a kollégákkal az említett életkorban felvenni a gyermekeket. Mivel a logopédiai terápia alapja a megfelelő szájtéren belüli tájékozódás, illetve a"megerősített" ajak-, nyelv-, nyelvemelőizom stb., ezért érdemes lenne ezt az évet szakember által megmutatott, otthon is gyakorolható, ilyen jellegű feladatokkal eltölteni. Amennyiben a kollégák biztosítottak, tudnak ilyen gyakorlatsort biztosítani a gyermeknek, éljen ezzel a lehetőséggel, ha nem, állok a rendelkezésükre.

Tisztelettel:  Pápai Katalin

 

artikulációs probléma

 Tisztelt Katalin!

Kisfiam nemsokára négy éves lesz. Másfél éves kora körül kezdett beszélni, de a szavak nagyon furcsán hangzottak. Kétéves korára biztosan tudtam hogy valami nem stimmel, de a védőnő és doktornő szerint minden rendben volt. Csanád beszélt, énekelt (dallamot), de nagyon furcsán artikulást. A mozgása mindig nagyon fejlett volt, gyógytornász is megerősítette, hogy nincs ilyen jellegű probléma. Végül tavaly kiderült, nem hall jól, mert a fülében savós gyulladás van, ki tudja mióta (15 hónapos korában volt egy fülgyulladása, tehát talán azóta nem hallott jól). Februárban kivették az orrmandulát, kitisztították a fülét, hallásvizsgálat is törtánt, műtét előtt-után - most már jól hall. De a beszéd...  nagyon értelmes kisfiú, jártunk a Beszédvizsgálóban, ott is megállapították, hogy a szókincse és a nyelvtani helyesség rendben van,csak nem artikulál rendesen, a nyelve sem mozog megfelelően, jelenleg a "nyelves hangokat" - d, l,n,t - nem tudja kiejteni, és pösze is. A műtét óta persze folyamatosan fejlődik, de nagy a lemaradása, amit be kellene hoznia, mire iskolába megy. az óvodában "kiharcoltam", hogy nézze meg a logopédus (mert 5 éves kor alatt nem foglalkoznak velük), és akkor a szakember azt mondta, hogy szerinte is mindenképpen kell foglalkozni Csanival, ráadásul speciális eset, tehát nem csoportosan, hanem egyénileg. Végül mégis elutasítottak, mert "nem fér bele a keretbe"! majd jövőre. De azt gondolom, fogy az időnk, nem tudunk tovább várni.  Merre induljunk tovább, mi a teendő, hogy Csani logopédiai fejlesztést kaphasson, méghozzá mihamarabb?

Krisztina

 

 

Szelektív mutizmus

 Tisztelt Katalin!

A diagnózist a Fintiben kaptuk,a Szakértői Bizottság még most van folyamatban..Köszönöm az ajánlást mindenképp megkeresem..mivel a Kodály Zoltán Ált.Iskolát szemeltük ki számára Festészet szakon... :-)
Még egyszer köszönöm szépen .További szép napot.Mónika

 

"szelektív mutizmus" válasz

Kedves Mónika!

A cím alapján feltételezem, hogy a kislánya diagnózisát a székesfehérvári Szakértői Bizottság adta, ez nem derül ki egyértelműen. Ha a gyermek Sajátos Nevelési Igényű, akkor viszonylag sok habilitációs óra jár, melyben a Szakértői javaslata alapján logopédia, pszichológia-pszichiátria (sérülésspecifikusságnak megfelelően), mozgásterápia stb. szerepelhet. Ezek az órák a Köznevelési törvény szerint ingyen, kötelezően járnak a gyerekeknek, hangsúlyozom, akik Sajátos Nevelési Igényűek!
A problémára visszatérve, amit maximálisan értek, türelemre kérem Önt. A szelektív/elektív mutizmus nagyon egyedi, individuális probléma. Nagyon nehéz az okot kideríteni, a leggyakoribb, hogy sok oki tényező együtthatása eredményezi. Az eredmények csak hosszú fejlesztési folyamat után jelentkeznek, ezalatt éveket kell érteni. Amennyiben nincsen más területen probléma (pl.: mozgáskoordináció, részképességek gyengesége stb.), célszerű a FINTI-ben történő fejlesztésre helyezni a hangsúlyt.
Ha Önnek segítség, akkor a Mazán Judit festőterapeutát ajánlanám, aki már több hasonló problémával küzdő gyermeken segített. A magánterápiás elérhetősége: 06/30-689-23-79
Iskolaválasztásnál elfogadó attitűdű, "tyúkanyó" tanító nénit célszerű keresniük, aki a problémát úgy kezeli, mintha nem lenne probléma. Tudom, hogy ez nagyon furcsán hangzik, de célravezető az alapkulturtechnikák elsajátításánál.Ha Ön(ök), a pedagógusai, a gyerekek, tehát a teljes napi környezete elfogadja olyannak, amilyen, akkor hosszú távon már fél sikerük van!

Tisztelettel: Pápai Katalin

 

szelektív mutizmus

 Tisztelt Katalin!

Mrgpróbálom az elején és röviden összefoglalni a problémánkat:Kislányom oxigénhiánnyal született.1 éves korában jutottunk el fejlődésneurologushoz aki megkésett beszéd és mozgásfejlődést állapított meg.Konduktorhoz küldött minket...kb 3 éves koráig baba nyelven beszélt már amikor beszélt,mert idegen jelenlétében nem szólalt meg,ez már elég korán még csecsemő volt észre vettük,hogy idegenektől nagyon fél,mindíg sír ha hozzá szóltak vagy felvették(az anyósom sem tudta felvenni)2 évesen már sejtettük hogy ez más lesz a védőnő anácsára beirattam bölcsibe hátha változik,csak fél napos volt de semmit nem javult a helyzet és bármerre próbáltam menni mindíg az volt a válasz hogy nagyon kicsi még.Azttán az óvodában sem változott nem beszélt senkivel a közösségben még a nővérével sem.Mivel elmult 3 éves így már fogadtak minket:először a beszédjavítóba jártunk,majd a Fintibe azóta is.Közben jártunk 1 évet Sófalvi Sanyibácsi tornájára,majd egy  évet Csipes Edithez a Nevelésitanácsadóba szintén tornára.A kislányom most 6 és fél éves közösségben ugyan úgy nem beszél,jövőre iskolába kell mennie...Kérdésem az lenne tudna-e tanácsolni valamit merre-hova vigyem,hogy valmi változás beinduljon??????????   Tisztelette köszönöm a válaszát

 Rozgics Mónika

 

mama,anyu vagy anya

Kedves Gabi!

A megszólítás a szülői és közeli hozzátartozók függvénye. Célszerű ebben az esetben mindenkinek , főleg az édesapának mamának szólítani, mivel így rögződhet - mint szociális minta- a "mama" szó a gyermekben. A nagyszülőket, barátokat stb. is feltétlenül erre kell ösztönözni, mivel csak így fog az Ön személyéhez ez a szó társulni. Megnyugtatásként, gyönyörűen fogja majd gyermeke alkalmazni, sőt a későbbiekben nagyon jól meg fogja különböztetni a többi gyermek "anya" megszólítását a saját családi tradíciójuktól. Az ismeretségi körömben a későbbi, kamaszkorban sem vetődött fel problémaként ez a szülői megszólítás.

Tisztelettel:
Pápai Katalin

 

mama, anyu vagy anya

Kedves Katalin!

Talán kissé furcsának tűnhet a kérdésem, de kiváncsi lennék egy szakember véleményére a dologgal kapcsolatban. 
Kisfiam 18 hónapos. Babanyelven nagyon sokat beszél, vannak szavak amiket már érthetően ki is mond. pl.:  nem , góóól, gyere stb.
Néha az is mondja, hogy meme, ami számomra arra utal, hogy ez a  mama megfelelője. Sokszor mondjuk neki, hogy Hol a mama? És akkor én szólok neki hogy itt vagyok.
A kérdésem pedig ezzel kapcsolatos:
Én azt szeretném ha mamának hívna (nem anyu, de semmiképpen sem anya). Kérdésem, hogy befolyásolható-e ez valamennyire hogy mi lgyen a "nevem" amin szólít? A férjem sokszor mondja neki, hogy anya, így talán keverdhet benne, hogy most mama, vagy anya a "nevem"?

Köszönöm:
Gabi

 

2012.07.24.Válasz

Kedves Anyuka!

A leírtakból úgy gondolom, hogy egy fantasztikus, gyermekszerető családban él a kisfiú, aki "kényelmi" kérdést csinál a beszédből. Értem ez alatt azt, hogy minden körülötte élő , általa nagyon szeretett személy az alapvető szükségleteit rögtön kielégíti, maximálisan megérteti magát, tehát "minek ennél többet strapálni magamat" kérdés állhat fenn. És ezt most jó értelemben kell érteni. Megnyugtatásként a saját fiam, aki 12 éves, jó tanuló gyermek is ugyanezt játszotta el ennyi idősen. Első babaként határtalan figyelemmel,szeretettel vettük körül, szinte minden percét lestük, és agggódtunk a férjemmel, hogy jól csináljuk-e. A fiam a bölcsiben még ennyit sem beszélt, majd az óvodába kerülve "érett meg" a beszédre. Természetesen nem szabad általánosítani, de úgy gondolom, hogy az időtényezőt tekíntve "beleférnek" a késésbe, fiúgyermek lévén.
Kérdésem viszont lenne, csak nehéz így kommunikálni: A kisfiának védőnő mérte be a hallását, vagy fül-orr-gégész végzett audiometriás vizsgálatot? Az a mondatrésze, idézem, "... a hallott szótól néha teljesen eltérő hangsort..." arra enged következtetni, hogy a gyermek fonematikus hallása éretlenebb, de nyugalom, mert az ebben az életkorban még rendkívül gyenge részképessége a beszédészlelés- megértés folyamatának. A spontán érés négy-hat, hét éves korban a legintenzívebb.
Amennyiben a kicsi 3- 3.5 éves korában még mindig nem lép túl a jelenlegi produktív beszédszinten, érdemes lenne a már említett audiometriás hallásvizsgálatot megcsináltatni, illetve egy gyermekneurológust felkeresni. Ezek a vizsgálati eredmények szükségeltetnek a logopédiai terápia elindításához.
A mesék közül rengeteg rövid láncmesét közvetítsenek a gyermek felé, ha lehet, kérjék is vissza tőle, nem baj, ha a maga nyelvén, röviden meséli el. Az elmutogatásnál provokatív célzattal ne értsék meg, hogy mit szeretne a kisfiú, ilyenkor célszerű pl. a kért játék nevét is beleszőve több játéknevet is felsorolni. Gyakori ugyanis, hogy utánmondja az általa óhajtott játék nevét. Nem baj,ha helytelen kiejtéssel!!! A hangzás, dallam stimmeljen!
Üdvözlettel: Pápai Katalin

 

Megkésett?

Kedves Katalin!

Kisfiam két és fél éves múlt. A várandósság során minden rendben volt, 39 hétre, komplikációmentesen született. Első baba a családban, így rengeteget foglalkoztunk vele, többek között rendszeresen énekeltünk neki, sokat mondókáztunk. Szívesen nézeget, lapozgat képeskönyvet, mesekönyvet, de színes magazinokat is.
A problémánk az, hogy a többi hasonló korú gyermekhez képest nagyon lemaradt a beszéd terén. Mutogatással ugyan bárkivel megérteti, mit szeretne, de nagyon kevés szót mond.
Másfél éves kora óta bölcsődés, a csoportban rajta kívül minden gyermek mondatokban beszél már (köztük egy hallássérült kisfiú is). Ő másfél éves kora körül kezdte mondani a nem szót, valamint a "mee" kifejezést használta, ha valakihez szólni szeretett volna (anya, apa, mama, kutya...). Jelenlegi szókincse maximum 20-30 szó, köztük igen, nem, apa, anya, iszi (innivaló), szisza (cica), si-ha-ha (vonat), én, enyém és hasonlók. Gyakran kérdi: mi ez?, de a hallott szótól néha teljesen eltérő hangsort mond vissza. A hallása ép, legalábbis úgy tűnik, nincs vele probléma. Az értelmi képességei is rendben vannak, úgy érzem, nagyon sok mindenben önálló, jól tájékozódik térben-időben (ismeri a haza, bölcsibe, mamihoz, este, reggel, stb. fogalmát), több tagból álló utasítást teljesít (pl. vidd a cipődet a helyére, és mosd meg a kezedet).
Lehetséges, hogy csak a fiúkra állítólag jellemző "lustaság" jele ez a nem-beszélés? Szükséges volna szakemberhez fordulni? Válaszát előre is köszönöm!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Minden gyereknek jár a mese

Minden gyereknek jár a mese

...a lét nagy kérdéseire sokszor találhatunk válaszokat gyógyító, segítő, terápiás mesékben is. A mese tehát nagyon fontos szerepet játszik az életünkben: adjuk meg a módját a gyerekkori mesélésnek és engedjük, hogy felnőttként is elkísérjen bennünket a varázsa, ameddig csak lehet. Pszichológus szakértő gyűjti csokorba gondolatait arról, hogy miért meséljünk, mikor milyen mesére lehet szüksége a gyerekeknek, oviskortól kamaszkorig egyaránt.
Hogyan neveljünk magabiztosabb gyerekeket? - 10 hasznos lépés

Hogyan neveljünk magabiztosabb gyerekeket? - 10 hasznos lépés

Gyorsan változó világunkban, ahol a gyerekekre nap mint nap számos kihívás vár és könnyen elfoghatja őket a bizonytalanság érzése, az önbizalom az egyik legnagyobb ajándék, amit egy szülő adhat.
Kapcsoljunk ki: a feltöltődést elősegítő tippek kamaszokkal!

Kapcsoljunk ki: a feltöltődést elősegítő tippek kamaszokkal!

Itt a tavasz, vele együtt az egyre több időt is töltünk a szabadban.  Szülőként komoly kihívás, hogy a kamasz gyerkőcök is valóban élvezzék a kinti tartózkodást, és ne állandóan a mobiljukat akarják nyomogatni.
Aludj jól: tippek a pihentető alváshoz!

Aludj jól: tippek a pihentető alváshoz!

Az alvás kulcsfontosságú a test-lelki egészségünk szempontjából. Mégis sokan úgy vélik, hogy nincs szükségük túl sok alvásra.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére