Jelenlegi hely

Egymástól tanulnak a tanárok a KLIK új kezdeményezése révén

Tudásmegosztás terén működnek együtt az állami iskolák: a pályázaton kiválasztott Mentoráló intézmények saját, mintaértékű pedagógiai módszereiket osztják meg a többi oktatási intézménnyel, segítve azok oktató-nevelő munkáját. Az ország több száz iskoláját bevonó programot a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) a „Köznevelés az iskolában” projekt keretében indította el. Fejér megyében tizenegy intézmény módszertani modelljeit érhetik el az érdeklődő iskolák.

A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) a „Köznevelés az iskolában” című európai uniós projektjének egyik elemeként összegyűjtötte azokat az általános és középiskolákat, amelyek mintaértékű pedagógiai modellel rendelkeznek. Rengeteg példa van ugyanis országszerte olyan oktatási-nevelési módszerekre, irányzatokra, amelyekkel az alkalmazó iskolák jelentős eredményeket tudnak felmutatni. A KLIK célja a mentoráló intézményi program elindításával ezeknek a helyben már bevált, régóta alkalmazott eljárásoknak az elterjesztése volt. Alkalmazásuk ugyanis hathatós segítséget tud nyújtani minden állami iskolának az oktatás-nevelési eszköztáruk fejlesztéséhez.

A Mentoráló intézmények havi rendszerességgel kínálnak óralátogatási lehetőséget és szerveznek műhelymunkákat, amelyeken bármely érdeklődő pedagógus részt vehet. Emellett tanácsokat is adnak a már bevált eljárások más iskolák napi gyakorlatába történő átültetéséhez. Mindezekkel a KLIK egy olyan szakmai párbeszéd elindítására törekszik, amelynek eredményeképpen a legjobb pedagógiai gyakorlatok a lehető legszélesebb körben elterjedhetnek. Ez alapvetően a gyerekek érdeke is, hiszen ezek a sikeres módszerek nem csak versenyképesebb tudással vértezik fel őket, hanem érdekesebbé, élményközpontúbbá is teszik az iskolai munkát. A modellprogramokat jegyző pedagógusok ugyanis évek alatt alakították ki a módszereiket, felhasználva ehhez nem csak az eredményességgel kapcsolatos tapasztalataikat, hanem a gyerekektől érkező visszajelzéseket is.

Fejér megye öt településének tizenegy általános és középiskolája kapott lehetőséget a KLIK pályázatán arra, hogy mintaértékű pedagógiai gyakorlatát bemutathassa az érdeklődő tanárkollégáknak. A modellek számos tantárgy vagy témacsoport oktatásánál, esetleg iskolai probléma kezelésénél jelenthetnek elérhető és bevált segítséget.

Komplex hagyományőrző és múzeumpedagógiai programmal segíti a múlt örökségének megismerését a Székesfehérvári Széna Téri Általános Iskola. A gyerekek játékosan találkoznak a történelemmel, saját maguk elevenítik fel a Római Birodalom korát és a középkori vásárok hangulatát, vagy éppen az egyes népszokásokat, népi kismesterségeket. A régi idők öröksége így élővé és átélhetővé válik, élményt is adva a tudás mellett.

A megyeszékhelyi Tóparti Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola 3 módszertani modellje is minősítést kapott. Játék-Tér-Szerkezet” című modelljük egyszerű, könnyen és gyorsan mozgatható műanyag építőelemekre alapozott, önálló alkotói munkát kívánó játékos feladatokat tartalmaz, amelyek lényeges eleme a nagyméretű téri megjelenés. Emellett további két témakörben, az idegen nyelv tanítás módszertana és a szülőkkel való kapcsolattartás fejlesztése területeket érintő mintaszerű gyakorlataikat is rendszeresen bemutatják az érdeklődő pedagógusoknak a mentoráló intézményi programok keretében.

A különféle tanulási zavarok (diszlexia, diszgráfia stb.) kialakulásának megelőzésére és az ebben szenvedő gyerekek integrált oktatásának módszertanára dolgozott ki elismert és példaértékű modellt a Székesfehérvári Kossuth Lajos Általános Iskola. Speciális, ún. Meixner-módszerrel tanítják írni-olvasni a tanulási zavarokkal küzdő gyerekeket, emellett mozgásterápiát és logopédiai fejlesztést is végeznek. Az időben elkezdett fejlesztő munka, az integrált oktatás és az alkalmazott széles körű eszközpark együttesen teszi lehetővé, hogy ezek a gyerekek is sikerrel fejezzék be az általános iskolát.  

A Kápolnásnyéki Vörösmarty Mihály Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskolában a matematika tanítását tették színesebbé és érdekesebbé. A sok kisdiák által nem kedvelt tantárgyat játékokkal, kísérletekkel, változatos szemléltető eszközökkel varázsolják vonzóbbá, hogy az elsősökben a számok világa iránt még meglévő lelkesedés később se enyésszen el. Saját fejlesztésű és a világhálón nyilvánosan elérhető feladatokból tudásbázist állítottak össze, így a gyerekek az egész napos iskolában vagy akár otthon is a tudásuknak megfelelő szinten gyakorolhatnak, azonnali visszajelzéseket kapva.

A Dunaújvárosi Dózsa György Általános Iskola pedig a hagyományos nyelvoktatási módszerekbe hozott újdonságot. A tananyag egyes részeit hosszabb, heteken átívelő projektek keretében dolgozzák fel a diákok. Ezek során folyamatosan új ismeretanyagokat sajátítanak el, emellett használják a meglévő szókincsüket is, így beszédkészségük látványosabban fejlődik. A projektek vége mindig valamilyen bemutatható produktum, ami lehet egyszerűbb (poszter, ppt-előadás vagy szöveges anyag), de ezeknél jóval kevésbé hétköznapibb dolog is, például képregény, színdarab vagy divatbemutató.

További módszertani modellek a megye iskoláiban:

A Székesfehérvári Belvárosi I. István Középiskola Bugát Pál Tagintézményének környezeti nevelési programja részben hagyományos eszközökön (rajzpályázat, vetélkedők stb.), részben pedig a középiskolások számára is érdekességet és kihívást jelentő iskolán kívüli programokon, terepgyakorlatokon alapul. A program azért is mintaértékű, mert az intézmény eredményes környezetvédelmi szakképzést is folytat.

A Székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskolában működő „Teleki Tehetségpont a Tehetségekért!” kreatív és elméleti tantárgyakban is segítséget kínál az iskolai tananyagon túl is fejlődni kívánó diákoknak.

A Kossuth Zsuzsanna Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Sárbogárdon a sajátos nevelési igényű és a fogyatékkal élő gyerekek oktatása-nevelése terén ért el jelentős eredményeket. Az intézmény utazó gyógypedagógiai szolgálatot koordinál, amelynek elévülhetetlen érdemei vannak abban, hogy a térség iskolái képesek a fogyatékossággal élő tanulók ép társaikkal közös teljes értékű nevelésére .

Pedagógus etikai kódexet készítettek a Móri Radnóti Miklós Általános Iskola Kazinczy Ferenc Tagiskolájában. A tanári hivatás normái közötti eligazodást segítő anyag három része pedagógus-diák, pedagógus-szülő viszonyban, valamint a tanárok egymás közötti kapcsolatában ad hasznos útmutatást. A részben a diákönkormányzattal közösen elkészített kódex más iskolák számára is használható, az adaptációhoz a móriak segítséget is nyújtanak.

A Székesfehérvári II. Rákóczi Ferenc Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolában a diákok értékelését alakították át, hogy pontosabb, informatívabb és személyre szabottabb visszajelzést tudjanak adni a tanulóknak és szüleiknek egyaránt. Az alkalmazott eszközrendszer segíti a tanulói önértékelést, az egyéni, páros és csoportmunka tanulói és tanítói elemzését.

A diákönkormányzat kapta a főszerepet a Székesfehérvári István Király Általános Iskola „Szerethető iskola” nevű modellértékű gyakorlatában. A gyerekek bevonása az iskolai programok kitalálásába és szervezésébe nem csak az önállóságukat és a felelősségvállalási hajlandóságukat fokozza, hanem segít megteremteni azt a bizonyos szerethető iskolát is.

A nyílt órákon és a különféle szakmai összejöveteleken való részvétel minden esetben ingyenes, hiszen a kitűzött célokat akkor szolgálják ezek a rendezvények, ha a lehető legszélesebb kört érik el. A Mentoráló intézmények programjain való szerepvállalás ráadásul beszámítható a pedagógusok kötelező továbbképzésébe is.

Bővebb információ és a Mentoráló intézmények országos listája elérhető a http://klik.gov.hu/modszertani-innovacio weboldalon.

A Köznevelés az iskolában uniós forrásból megvalósuló kiemelt projekt átfogó célja, hogy javítsa az állami köznevelési intézményekben folyó munka minőségét, hatékonyságát, s ennek eredményeként a gyermekeknek kiegyensúlyozott, fenntartható oktatási rendszert teremtsen.

A fejlesztések öt jelentős területen zajlanak: intézményi fejlesztés, módszertani innováció, partnerség és hálózatosodás, szervezetfejlesztés, valamint rendszerszervezés.

A projektről bővebb információ a www.klik.gov.hu/kozneveles-az-iskolaban oldalon olvasható.

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Július első szombatja: Az Ölelés Napja - egy kedves alkalom, amit érdemes megünnepelni a családban is!

Július első szombatja: Az Ölelés Napja - egy kedves alkalom, amit érdemes megünnepelni a családban is!

Tudtad, hogy minden évben július első szombatja a Nemzeti Ölelés Napja Magyarországon? Bár nálunk ez a nap még nem tartozik a legismertebb jeles napok közé, épp ezért különleges alkalom, hogy egy kicsit megálljunk és figyelmet szenteljünk annak, mennyit számít egy szeretetteljes ölelés a mindennapokban.
Nagyobb rend, kevesebb munkával?

Nagyobb rend, kevesebb munkával?

Mondjuk ki nyíltan: a családanya/háziasszony szerepkör nincs versenyben a legmagasabb presztízzsel bíró tevékenységek között. Azt a bejelentést, hogy valaki éppen GYES-en van Uram bocsá’ főállásban menedzseli a háztartást és a családot, a legritkább esetben fogadják vallásos áhítattal. Finomak voltunk? Szerintünk is.
Az anyaság szívhangjai – Gondolatok a szülés utáni érzelmi hullámzásról

Az anyaság szívhangjai – Gondolatok a szülés utáni érzelmi hullámzásról

Az anyaság nem csupán egy új szerep, az anyaság egy átalakulás. Testben, lélekben, és olyan mélységekben, amiről talán soha nem hittük, hogy bennünk léteznek.
Játékos családi ötletek, amikkel ti is feltalálók lehettek!

Játékos családi ötletek, amikkel ti is feltalálók lehettek!

Tudtátok, hogy június 13. a Magyar Feltalálók Napja? Ezen a napon tisztelgünk a magyar találékonyság és kreativitás előtt, hiszen hazánk számtalan zseniális feltalálót adott a világnak. Szent-Györgyi Albert Nobel-díjas tudósunk ezen a napon jegyeztette be a C-vitamin felfedezését, ezért emlékezünk meg évről évre a magyar találmányok és ötletek világáról. Ez egy szuper alkalom arra, hogy otthon ti is egy kicsit feltalálók lehessetek!

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére