Jelenlegi hely

Nincs többé csúnya írás, ha eleget tornázik a kezed!

Közös családi drukkolás első osztályos gyermekünk írástanulása. Miközben élénken merülnek fel elfeledettnek hitt emlékeink szépírásról, írástanulásról, végtelennek tűnő szövegek másolásáról. Pláne annak, akinek nem ment a megkövetelt esztétika, a szépírás. De most kiderült, NINCS csúnyán író gyerek!

A mai gyerekek egyre kevesebbet és egyre csúnyábban írnak

Pedig a kézírás csodálatos dolog, az egyik legmagasabb szintű humánspecifikus tevékenység. Olyan komplex idegrendszeri működés, annyi agyi területet mozgat meg, hogy nem lenne szabad se elveszíteni, se alábecsülni.

A mai felgyorsult világban érthető, hogy gyorsabb legépelni egy 10 oldalas esszét, mint megírni kézzel, de olyan ez, mint a klasszikus és az elektromos gitár. Mindkettő másért hasznos, és a kettő nem zárja ki egymást – vallja a debreceni Népegészségügyi Kar egy végzős gyógytornász hallgatója.

Horváth Ivett Szalóme 2016-ban egy másodikos kislánynak segítve a tanulásban, látta először, hogy milyen görcsösen, feszülten formálja a betűket kis tanítványa és az eredmény megdöbbentően csúnya. Ebből kiindulva kezdte vizsgálni a gyerekek íráskészségét, majd alsó tagozatos pedagógusokkal konzultálva közösen fogalmazták meg, hogy a jelenség általános a mai gyerekek körében.

Miután az egyetemen tanultam mozgástant, megismertem a kéz felépítését és rendkívül bonyolult működési rendszerét, elhatároztam, hogy gyógytornász szemlélettel keresek megoldást a problémára. Az első évben egy elsős osztállyal dolgoztam, felmértem a finommotorikai készségeiket, a fejlesztési lehetőségeket. Ebben a vizsgálatban tapasztalatgyűjtés céljából még személyesen jártam minden héten a gyerekekhez, dolgoztunk a kézügyesség fejlesztésén, több klasszikus fizioterápiás módszert alkalmaztunk. Kerestük azt a technikát, ami a legmegfelelőbb és leghatásosabb – meséli a kezdetekről a fiatal kutató.

A kutatást a második évben kiterjesztették két másik debreceni általános iskolára, egy-egy osztályban változatlanul a gyógytornász-hallgató vezetésével zajlottak a tornaalkalmak. Ezután bizonyosodtak meg arról, hogy olyan módszer kidolgozására van szükség, amelyet a tanítók tanóra keretein belül, önállóan is eredményesen tudnak alkalmazni.

A pedagógusokkal folytatott beszélgetések során kiderült, hogy mivel a gyerekek az óvodából hozott mondókákat kedvelik, érdemes ezekre építeni a fejlesztő tornát. A jelenlegi, 2018 szeptemberében kezdődött tanévben már a saját maga által írt mondókákkal tanította a kidolgozott mozdulatsorokat a tanároknak és a gyerekeknek.

Mint mondja, érdemes lenne már óvodáskorúaknál is vizsgálni a torna finommotorikus mozgásra gyakorolt hatását, ugyanakkor az idősebb korosztályokat, a középiskolásokat is bevonná a felmérésbe, hogy kiderüljön, mely életkorig fejleszthető az íráskészség.

A tanítók visszajelzései minden iskolából pozitívak voltak, ami azért is biztató, mert hátrányos helyzetű gyerek is voltak a vizsgálatba bevont osztályokban. A pedagógusok arról számoltak be, hogy a módszer kimutathatóan fejleszti a kézügyességet, szebb és tudatosabb lett a gyerekek írásképe.

A kutatás különlegessége, hogy egyfajta tudományterületeken átívelő metodikáról van szó, hiszen fizioterápiára épül, de a pedagógia alapjait is érinti. A kidolgozott módszer teljesen egyedülálló, újdonság az iskolákban, gyógytornaként eddig legfeljebb gerinctornát oktattak testnevelés óra keretében. A kutatás résztvevői bíznak benne, hogy az eredmények széles körű publikálását követően akár a tantervbe is beépülhet a módszer. A programot megismerő tanárok mindenesetre várják a folytatást.

Horváth Ivett Szalóme kutatásával bekerült az ország első tudománykommunikációs mentorprogramja, a SCIndikátor 2019-es döntőjébe, ahol többek között sugár- és tengerbiológus, valamint Mars-kutató versenytársakkal száll szembe. A kezdeményezés alap-, mesterszakos és doktorandusz hallgatókat támogat, akik természettudományos, informatikai, mérnöki vagy matematikai területen kutatnak és szeretnének magabiztos előadókká válni.

A debreceni egyetemista a program weboldalán egy rövid videóban ad ízelítőt egyedülálló kéztorna-módszeréből. Szavazni is a honlapon lehet március 6-ig, akkor derül ki, hogy a 14 döntős közül ki nyeri el az idei SCIndikátor Közösség Díjat.

ADL - Debrecenimami

Forrás: Unideb Sajtóiroda - TH

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Hogyan ünnepelhetitek meg a hóemberek világnapját?

Hogyan ünnepelhetitek meg a hóemberek világnapját?

A hóemberek világnapját január 18-án ünnepelhetjük, és ez kiváló alkalom arra, hogy kreatívan és vidáman töltsük el a napot. Íme néhány ötlet, hogyan lehet ezt a napot emlékezetessé tenni:
Ünnepeld Te is a hóemberek világnapját!

Ünnepeld Te is a hóemberek világnapját!

A hóemberek világnapját január 18-án ünneplik. Azért esett erre a napra a választás, mert a 18-as szám vizuálisan emlékeztet egy hóember formájára: a "1" a kezében lévő seprűre, a "8" pedig a két hógolyóból álló testére.
Nem kérek sokat, csak hogy vigyázz rám! - Így vigyázz rám szilveszter éjjelén!

Nem kérek sokat, csak hogy vigyázz rám! - Így vigyázz rám szilveszter éjjelén!

Tudom hihetetlen, hogy én ennyire félek tőle…, persze, mert te tudod, hogy nem bánt, látod, hogy szép és színes, és fel is készülsz rá, de én nem! Én minden felkészülés nélkül kapom ezeket a hangokat, amire nem úgy reagálok, mint egy ember, hanem szaladok… hogy hová? Nem tudom!
Szilveszteri kényeztetés: házi likőrök egyszerűen

Szilveszteri kényeztetés: házi likőrök egyszerűen

Az ünnepi időszak tökéletes alkalom arra, hogy különleges finomságokkal lepjük meg magunkat és szeretteinket. Mi lehetne jobb, mint egy saját készítésű likőr, ami egyszerre melengeti a szívet és csempész egy kis luxust a mindennapokba? Négy egyszerű, de ínycsiklandó receptet hoztunk, amelyek garantáltan feldobják a szilvesztert – akár egy vidám összejövetel, akár egy meghitt, kanapén töltött este a terv.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére