Jelenlegi hely

Gyermeknevelés a 21. században

Egyszer volt egy konferencia. Az „ITT és MOST - Gyermeknevelés a XXI. században” címet kapta. Színes, széles témát átölelő előadás-sorozat volt, melynek középpontjában mégis az ÉN, az egyén, a szülő hogyléte, fizikai és lelki állapota állt. De hogy is kerül a gyermeknevelés során előtérbe a szülő hogyléte? Ahogyan érzi magát a szülő, olyanná teszi a családot, olyan lesz a család. Amilyen a család, olyan lesz a benne résztvevők környezete is. Köztük a gyermeké is. Hatással vagyunk egymásra. ITT és MOST.

„Olyan értékes lett a gyermekkor, hogy egyáltalán nem hagyhatjuk a gyermekekre.”

A konferencia szervezője Dobó Katalin, a 25 éves MACI Alapítványi Óvoda vezetője. Abszolút, ha úgy tetszik alternatív szemléletű hölgy, akinek óvodájában kivirul gyermek - felnőtt, óvodás – pedagógus – szülő egyaránt. 

Az esemény konferálója, Koós-Lukács Tímea kiemelte: a MACI Óvoda alaptézise, hogy nem működhet az intézmény a család bevonása nélkül. E mondat is jellemzően kiemeli, hogy az intézményi tevékenységet a család érdekében tett szolgálatként élik meg az ott dolgozók. 

A nap első előadását Dobó Katalin tartotta, „Egység és együttműködés” címmel. Több évtizednyi tapasztalatát, valamint szívét-lelkét beletéve mondandójába beszélt az óvodáról, a gyermekekről, kapcsolatokról a szülő-gyermek, szülő-óvoda szemszögéből. Kihangsúlyozta, hogy a gyermekeknek kell a legtöbb figyelmet kapniuk, mert ők vannak a legjobban kiszolgáltatva, évekig.

Fontosnak tartotta megemlíteni, hogy a MACI Óvodában nincsen versenyzés, ami, mint ismert, sok egyénben szorongást, konfliktust teremt. Beszélt arról is, hogy az oviban megtalálható programok által mind a gyermek, mind a szülő és a pedagógus is fejlődhet, amit személy szerint is megerősíthetek (ti. a tanév közben a szülők számára is elérhető, lélek-emelő programok kerülnek/kerültek megrendezésre). A vezető ugyanis nagy hangsúlyt fektet a személyes fejlődésre, minden, az óvodával kapcsolatba kerülő részére.

Az érdeklődők hallhatták Dr. Ördög János, a Lelki Köldökzsinór Egyesület elnökének, szülész-nőgyógyász, holisztikus gondolkodású orvos előadását a tudatos jelenlétről, annak fontosságáról, a MOST megélésének mikéntjéről, a tudatosságról, mely által az EGO–t félretéve a valódi önmagunkkal kerülhetünk kapcsolatba, illetve a nap második felében az érdeklődők ki is próbálhatták az említetteket a gyakorlatban, egy mindfulness-bemutató kapcsán. Dr. Ördög János elmondta, hogy a mindfulness bevezetése az életünkbe sorsfordító jelentőségű: áthatja életünk minden területét; megváltoztathatjuk általa testi-lelki-szellemi hogylétünket, bensőségessé válnak emberi kapcsolataink; hosszantartóvá, szeretetteljessé a családi kötődésünk; végül, a legtöbbet érhetjük el a gyermekeink méhen belüli és méhen kívüli egészségének megőrzése, szellemi kiteljesedése terén!

Rémán Izabella, szabadtanuló André Stern könyveinek magyar fordítója, egyben a Gyermekkor Ökológiája hazai képviselője, a Lelkesedés Könyvek kiadója,  a szabadtanulás és szabad játék nagyköveteként állt az előadók színpadára. A „Játssz, hogy érezz, hogy tanulj, hogy élj!” címet viselő prezentációján beszélt a játék, ill. a játékosítás közötti különbségről, a szabad játék fontosságáról. Elmondta, hogy a lelkesedés a velünk született leghatékonyabb tanulási eszköz. Megjegyzem, hogy tulajdonképpen elég e tekintetben önmagunkra gondolni. Mi az, amit könnyen tanulunk (szinte észrevétlenül)? A lelkesedéssel végzett tevékenység, feladat? Az általunk „játékként” elvégzett foglalatosság? Esetleg azok a dolgok, amelyeket kedvetlenül, motiválatlanul teszünk? Izabella kiemelte továbbá, hogy növekvő jutalom mellett egyre csökken a motiváció. E tekintetben pedig erősen megfontolandó a gyermeknevelés, a gyermekünkkel való együttélés terén ezen eszköz használata, illetve alkalmazásának kiiktatása.

„A játék a kutatás legmagasabb formája” (Albert Einstein)

Szedlacsek Katalin: „Hangokkal a lelki békéért” c. előadása a zenei nevelést, a dalok, hangszerek fontosságát, továbbá azok testre, ill. fejlődésre gyakorolt hatását emelte ki. Beszélt továbbá az általa használt Kokas-módszerről, amellyel több, mint 10 éve kíséri figyelemmel a zene gyermekekre gyakorolt hatását. A délutáni workshopon pedig a Hangpancsi nevű programot próbálhatták ki a kedves érdeklődők.

A nap további részében további szakemberekkel is találkozhattunk. Bartha Éva tréner, pszichológus érdekes előadást tartott az video-interakció elemző módszerről, amely egy hatékony eszköz a családi, ill. egyéb kapcsolatok elemzésének, magasabb szintre emelésének elérésére. Elmondta, hogy a probléma csak a tünete annak a rendszernek, ahol felmerül, kvázi, amit már oly sokszor hallottunk, olvastunk, hogy nincsen rossz gyerek, csupán egy megoldandó feladatot kaptunk, amelyre a gyermek viselkedése hívja fel a figyelmünket. A módszer pedig abban segít, hogy adott helyzet megoldásához szükséges készségeket és kompetenciákat „újra-struktúrálja”. Nem valami újat teremt, hanem a meglévő tudásaikat azonosítja, tudatosítja, majd emeli át a kevésbé jól működő helyzetekre. Mert úgyis a szülő vagy a gyerekkel dolgozó szakember a gyermek legjobb ismerője.

Tölgyesi-Nagy Klára: „A szeretet rendje” című előadásán beszélt a családállítás lehetőségéről, ill. az érdeklődők kipróbálhatták a családállítást „élesben” az esemény második felében megtartott workshopon is. Tapasztalatai alapján elmondta, hogy a gyermek lelki örökséget is hoz magával.

„A gyerekeknek az a jó, ha olyan szülők veszik körbe, akik szeretik magukat.”

Dr. Buda László: Gondolatok az egészséges önszeretetről c. előadásában az érdeklődők hallhatták, milyen kulcsfontosságú, hogy a nárcisztikus énközpontúság, ill. a teljesen háttérbe vonulás, a semmit nem érés érzése között megtaláljuk azt a pontot, azt az ideális helyzetet, mondhatni arany középutat, ahol a világban elhelyezkedünk. Az előadásmódját ismerők tudják, hogy mindezt saját életéből vett példákkal, humoros stílusban tette a közönség számára elérhetővé, érthetővé, könnyen emészthetővé. 

Végezetül pedig egy számomra is fontos, napi szinten önmagunknak elmondott frázist említenék Dr. Buda Lászlótól, amely jó lehet útravalóul mindnyájunk számára:

„Azzal együtt, hogy nem vagyok jó matekból, teljes mértékben elfogadom és szeretem magam.”

Török Beatrix Enikő
3 szabadtanuló gyermek édesanyja, blogger
szabadsaggyermekei.blogspot.hu

- Budapestimami -

 

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Képregény, táblakép, futás... a közös pont: a Himnusz

Képregény, táblakép, futás, ismeretlen szerelmes ... a Himnusz és Kölcsey titkai

Gondolnád, hogy január 22-én ünnepeljük a Himnusz születésnapját? És azt tudtad, hogy képregény is készült belőle? Vagy azt, hogy Kölcsey nem is tartotta jó versnek?
23 mondat, amit ne mondj annak, aki bajban van

23 mondat, amit ne mondj annak, aki bajban van

Te is tudsz ilyen „jó szándékú”, de romboló mondatokat? Nekem a „kedvenceim” az „Engedd el!” a „Másoknak sokkal nehezebb” és a „Tudom, mit érzel”. Ilyenkor szívesen visszakérdeznék: Tényleg tudod?! Szerintem fogalmad sincs…
Love my Snowboard – Fotó- és videópályázat

Love my Snowboard – Fotó- és videópályázat

Pályázat típusa: fotó- és videó pályázatBeküldési határidő: 2022. március 30.
Novellapályázat Preyer Hugo emlékére 2022

Novellapályázat Preyer Hugo emlékére 2022

Pályázat típusa: sci-fi novellák írásaBeküldési határidő: 2022. március 31.Korcsoport: 3-12. osztályos gyerekek

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére