Jelenlegi hely

Czunyiné: meg kell erősíteni az iskolák alsó tagozatait

Szakmai konszenzus látszik kialakulni abban, hogy meg kell erősíteni az iskolák alsó tagozatait és az alapkompetenciák minden szintjét, ezt segítheti elő a kilencedik évfolyamos iskolaszerkezetre való áttérés a köznevelésben - mondta Czunyiné Bertalan Judit egy szerdai budapesti háttérbeszélgetésen.

A köznevelési államtitkár felidézte, a februári Fidesz-KDNP frakcióülésen született az a döntés, hogy vizsgálják meg, milyen jó választ lehet adni - akár a kilenc évfolyamos képzés bevezetésével - a végzettség nélküli iskolaelhagyásra.

Az elmúlt hónapokban többek között a Magyar Tudományos Akadémia, a Nemzeti Pedagógus Kar és a szakszervezetek bevonásával tekintették át a lehetséges megoldásokat, és abban egységes vélemény rajzolódott ki, hogy meg kell erősíteni az alsó tagozatban az alapkompetenciákat - írás, olvasás, szövegértés, matematikai gondolkodás - minden szintjét.

Az az elvárás is megfogalmazódott, hogy az első négy évben a tartalmak átgondolására van szükség - mondta a köznevelési államtitkár.

Czunyiné Bertalan Judit kifejtette: alapvetően nem arról szól a kilencedik évfolyam esetleges bevezetése, hogy több időt töltsön el a diák az iskolában. Az szeretnék elérni, hogy a rendelkezésre álló idő és a tartalom átszervezésével hatékonyabb képzés valósuljon meg - emelte ki, hozzátéve: tart a szükséges mértékű infrastruktúra és pedagógusszám felmérése, áttekintése.

Mint megjegyezte: nem biztos, hogy a jövőben minden tanórát kizárólag tanteremben képzelnek el. Példaként az erdei iskolák sikeres gyakorlatát említette. Kitért arra is, hogy a változtatásokhoz kultúra- és módszertanváltás is szükséges, eredmények az indulástól számított 10 éven belül várhatók.

Az MTI kérdésére azt mondta: a bevezetésre több időpontot fog javasolni az államtitkárság a kormánynak, amely a rendelkezésre álló szakmai anyagok alapján stratégiai döntést hozhat a témában, ezután következhet a jogszabályi előkészítő munka.

A köznevelési államtitkár a szünetek esetleges átalakításáról - hogy a nyári szünet valamivel rövidebb, a többi évközi viszont annyival hosszabb lenne - azt mondta: a klimatikus szempontokat is figyelembe kell venni, amikor erről gondolkodnak.

Az államtitkár szólt arról is, hogy minden remény megvan arra: augusztus 25-ig rendben megérkezzenek a tankönyvek az iskolákba. Beszámolt arról, hogy a tankönyvek fejlesztésének részeként azok digitális változatának kidolgozása is tart.

Tartják vállalásukat és évente - így idén is - újabb évfolyam kapja ingyenesen a tankönyveket, a megrendelhető kiadványok ára 20 százalékkal csökkent. Kitért arra is, hogy a tankönyvfelelősök díjazását háromszorosára növelték diákonként.

A szeptemberben életbe lépő kötelező óvodáztatásról azt mondta: az idei évben 4598 helyen 2845 óvodai intézmény működik. Ha az óvodai férőhelyek számához viszonyítják az óvodások számát, összesen 84,5 százalékos a kihasználtság. Közel 600 helyen nincs szabad férőhely, több mint 1300 helyen pedig legfeljebb 75 százalékos a férőhelyek betöltöttsége.

Czunyiné Bertalan Judit az MTI kérdésére azt mondta: ahol nincs szabad férőhely, ott sem lesz probléma szeptemberre, és utalt arra, hogy a korábbi mint 1 milliárdos és a jelenlegi 2 milliárdos óvodafejlesztési program keretében több mint 70 településen, létesítenek férőhelyeket.

Szólt arról, hogy április 9-én kezdődött a pedagógusok minősítése, június 30-ig 3300 pedagógus minősítési eljárását bonyolítják le. Az őszi időszakban 8907 pedagógus minősítése várható - jelezte.

Hozzátette: az OECD legújabb elemzésében pozitívan nyilatkozott - a minősítési rendszert is magában foglaló - jelentős béremelkedéssel járó pedagógus életpályáról.

 

Forrás: MTI

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Itt a Veganuár, Te tudod mi az?

Itt a Veganuár, Te tudod mi az?

Ne nevess ki, bizonyára tájékozottabb vagy nálam. Azt hittem sokáig, hogy a Veganuár kifejezés egy, a média által kitalált frappáns elnevezés a diétás januári étkezésre. Míg ki nem derült számomra, hogy egy levédett kifejezés és egy mozgalom.
Télen is kertészkedhetünk? Friss saláták egy virágládából!

Télen is kertészkedhetünk? Friss saláták egy virágládából!

Naná, hogy télen is ehetünk friss salátát! Nem is egy növény kedveli a hűvös időt, ha van egy jó ablakpárkányod van teraszod, kertészkedj!
Az én gyerekem okosabb? Hogyan hat a gyerekekre a más gyerekekkel való összehasonlítás?

Az én gyerekem okosabb? Hogyan hat a gyerekekre más gyerekekkel való összehasonlítás?

Milyen hatással van a gyerekek önbizalmára, ha állandóan másokhoz hasonlítjuk őket? Ha szülőként te is feltetted már magadnak ezt a kérdést, ez a cikk segít megérteni, mit tehetsz gyermekeid egészséges önértékeléséért. - Szalai - Lászlók Kitti pszichopedagógus és tanulásban akadályozottak szakos mesterfokozatú gyógypedagógus, az AStOP – Auditív- Stresszt Oldó program szakértője, a ” Játszva olvass! ” megálmodója és megalkotója írása.
Miért vízkeresztkor szedjük le a karácsonyfát?

Miért vízkeresztkor szedjük le a karácsonyfát?

A hagyomány szerint a karácsonyi időszak lezárásának napja vízkereszt, január 6-a. Ekkor búcsúzunk az ünnepi díszbe öltöztetett fától. De miért éppen ezen a napon szokás leszedni a karácsonyfát? A válasz a keresztény ünnepkörben, a népi hagyományokban és az új kezdet szimbolikájában rejlik.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére